zajęcia muzyczne, Zajęcia umuzykalniające dla przedszkolaków, dla przedszkoli

Co robić z przedszkolakiem w domu? Słuchać muzyki, śpiewać, grać na instrumentach... Jak to zrobić z 3-4 latkami, a jak ze starszymi przedszkolakami opisuje Paulina Milewska, nasza fantastyczna "rytmiczka".

Propozycje dla 3-4 latków

 

NAUKA SŁÓW PIOSENKI

„ My jesteśmy krasnoludki”
muz./sł. autor nieznany
Link do wysłuchania: https://www.youtube.com/watch?v=3-eNzX7xmFs

Kolorem zielonym opisane jest działanie dziecka, które dziecko powinno uczyć się wykonywać. Działania skierowane są głownie do dzieci 4 letnich, ale można próbować wykonać je również z dzieckiem 3 letnim. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rośnie w swoim tempie i należy odpowiednio dostosować możliwości dziecko do zadawanych czynności.

My jesteśmy krasnoludki,      (dziecko pokazuje rączkami na siebie)
Hopsa sa, hopsa sa!      (dziecko podskakuje z rączkami na bioderkach)
Pod grzybkami nasze budki,      (dziecko łapie dwie rączki nad głową)
Hopsa sa, hopsa sa!      (dziecko podskakuje z rączkami na bioderkach)
Jemy mrówki, żabie łapki,      (dziecko udaje, że coś wkłada do buzi)
Oj tak, tak, oj tak, tak!      (dziecko pokazuje rączkami na siebie)
A na głowach krasne czapki,      (dziecko pokazuje rączkami na swoją głowę)
To nasz znak, to nasz znak!      (dziecko pokazuje rączkami na siebie)
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:       (dziecko maszeruje w rytm muzyki)
Tru tu tu, tru tu tu      (dziecko udaje, że gra na trąbce)
Gdy kto śpiący, to uśpimy:      (dziecko rozgląda się)
Lu, lu, lu, lu, lu, lu.       (dziecko układa obie rączki przy policzku)
Gdy kto skrzywdzi krasnoludka,      (dziecko udaje, że płacze)
Oj, joj joj, oj joj joj!      (dziecko udaje, że grozi palcem)
To zapłacze niezabudka:      (dziecko udaje, że płacze)
Aj jaj jaj, aj jaj jaj!       (dziecko udaje, że grozi palcem)


GRA NA INSTRUMENCIE

Do powyższej piosenki możemy również z dzieckiem 3 lub 4 letnim zagrać na grzechotce.

Najprostszym sposobem na stworzenie samodzielnie grzechotki w domu, jest znalezienie jakiegoś małego opakowania ( np. małe puste plastikowe pudełeczko po witaminach, małe plastikowe opakowanie po jakimś serku, czy śmietanie ) , a następnie wrzucenie do niego kilka ziarenek np. fasoli lub grochu. UWAGA !!! Opakowanie należy szczelnie zamknąć i zakleić, tak, by dziecko nie mogło dostać się do jego wnętrza !!! Tak przygotowany instrument możemy przekazać dziecku.

Spróbujmy teraz do tej samej piosenki zagrać wraz z dzieckiem.

My jesteśmy krasnoludki,      (cisza)
Hopsa sa, hopsa sa!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
Pod grzybkami nasze budki,      (cisza)
Hopsa sa, hopsa sa!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
Jemy mrówki, żabie łapki,      (cisza)
Oj tak, tak, oj tak, tak!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
A na głowach krasne czapki,      (cisza)
To nasz znak, to nasz znak!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:      (cisza)
Tru tu tu, tru tu tu      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
Gdy kto śpiący, to uśpimy:      (cisza)
Lu, lu, lu, lu, lu, lu.      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
Gdy kto skrzywdzi krasnoludka,      (cisza)
Oj, joj joj, oj joj joj!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)
To zapłacze niezabudka:      (cisza)
Aj jaj jaj, aj jaj jaj!      (dziecko gra w rytm muzyki na grzechotce)

 

AKTYWNE SŁUCHANIE MUZYKI KLASYCZNEJ

Kolejne działanie, które może dziecko wykonać w domu. Prośba o odtworzenie utworu Piotr Czajkowski - Walc kwiatów z Dziadka do orzechów.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

„Taniec chusteczki”
Należy podać dziecku do każdej rączki po jednej chusteczce higienicznej, ewentualnie może to być jeden listek kuchennego ręcznika papierowego. Należy poprosić dziecko, by pokazało jak chusteczka może zatańczyć przy takiej muzyce. Należy unosić chusteczkę do góry , gdy melodia się wznosi i opuszczać ją do dołu, gdy melodia opada. Dziecko może przy tym wykonywać spontaniczne, delikatne obroty pod opieką osoby dorosłej, która będzie czuwać nad jego bezpieczeństwem.

 

Propozycje dla 5-6 latków


NAUKA SŁÓW PIOSENKI

„Rozśpiewany blok”
Muzyka: Wojciech Kaleta
Słowa: Dorota Gellner
Link: https://www.youtube.com/watch?v=i627Pp-Rnbs

1. Gdy zostaję w domu sam,
wtedy własny koncert mam,
bo z każdego kącika
wyskakuje muzyka.

Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
w krainie słychać gruby głos
i za ścianą kicha ktoś!
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
szczeka pies i miauczy kot,
rozśpiewany jest nasz blok!

2. Gdy zostaję w domu sam,
to z muzyką w berka gram.
Siedzę sobie cichutko,
łapię nutkę za nutką.

Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi...

 

MUZYCZNA KOLOROWANKA

 

2020 03 26 kolorowanka

Źródło: internet


JAK BRZMIĄ INSTRUMENTY

Posłuchaj jak brzmią 4 instrumenty z powyższej kolorowanki. Wskaż palcem i powiedz (po obejrzeniu poniższych nagrań ), który instrument jak się nazywa.

- Fortepian
Link: https://www.youtube.com/watch?v=7slRnziludY

-Pianino
Link: https://www.youtube.com/watch?v=_gHedekFq_U

-Talerze
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ON28ryxzaEg
czas: 0:33 – w tym momencie grają talerze

-Saksofon
Link: https://www.youtube.com/watch?v=89_KXT5ztTU