nauczyciel:   Katarzyna Świder-Kędzior
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
   
 wiek uczesnika:    klasy IV-VIII szkoły podstwawowe
   
 dni zajęć:   informacje w zakładce "plan zajęć"
   
   
        

Komunikacja wizualna to jedna z podstawowych form komunikacji społecznej we współczesnym świecie. Wszyscy uczestniczymy w niej na co dzień. To przekazywanie odbiorcom informacji i komunikatów za pomocą OBRAZU.  W praktyce może to być nie tylko ilustracja czy plakat, fotografia, ale również sama typografia (SŁOWO). SŁOWO i OBRAZ: obie formy doskonale się uzupełniają, wzmacniając jednocześnie przekaz.  Łączenie tych form jest sztuką, której warto się nauczyć. Prawidłowo przygotowana komunikacja wizualna to taka, która jest dobrze i łatwo odczytywana przez odbiorcę. Powinna przekazywać też jak najwięcej informacji, budzić emocje i odpowiednie skojarzenia.

Warsztaty są dedykowane dla uczniów IV-VIII klas szkół podstawowych. Są zaproszeniem do zapoznania się z wybranymi zagadnieniami z zakresu komunikacji wizualnej. Proponujemy 12 tematów do wyboru.

Podczas warsztatów zastanowimy się jak komunikujemy się ze sobą? Jak odczytujemy komunikaty wizualne w kulturze? Wreszcie, jak tworzyć czytelny komunikat wizualny?
Uczniowie mają możliwość poszerzenia wiedzy i rozwinięcia umiejętności poprawnego posługiwania się zasadami budowania obrazu, zdolności dobrania właściwych proporcji, świadomego doboru koloru i kształtu elementów, które go tworzą.
Podczas każdego warsztatu wykonamy zadanie projektowe sprawdzając w praktyce zdobytą wiedzę.

 

Tematy warsztatów z komunikacji wizualnej do wyboru:


O BARWIE:

  1. Barwa a nastrój.
    Czym jest barwa?
    Sposoby odróżniania barw: nasycenie, jasność i odcień barwy.
    Koło barw: barwy podstawowe, pochodne i dopełniające.
    Tworzenie nastroju: temperatura barw: barwy ciepłe i chłodne.
    Kolor w fotografii.
  2. Kolor w komunikacie wizualnym. Jak wykorzystać kolor w projekcie graficznym lub fotografii?
    Odpowiednio zaplanowana kolorystyka wpływa nie tylko na nastrój, ale także przyciąga uwagę odbiorcy oraz decyduje o czytelności komunikatu. Sprawia, że jedne informacje są ważniejsze od innych.
  3. Barwy i emocje. Jak łączyć kolory ze sobą?
    W jakich wnętrzach najłatwiej się relaksuję? Jak one wyglądają?
    Jak powinien wyglądać mój dom, abym czuł się komfortowo, był w nim szczęśliwy?
    Które barwy pobudzają mnie do działania, a które uspokajają?
  4. Psychologia barw. Jak kolory oddziaływają na człowieka?
    Skojarzenia, funkcja i oddziaływanie koloru.
    Symbolika kolorów w różnych kulturach.
    Kolor jako informacja.

O LITERACH – TYPOGRAFII:

  1. Litera. Anatomia pisma – litery.
    Jakie są litery i czemu takie, a nie inne? Jak je dobierać i łączyć? Czym różnią się od ludzi? Co i jak mówią? Jak wybierać krój pisma w projekcie?
  2. Słowo a obraz.
    Jak znaleźć słowo, w co je ubrać? Jak wzmocnić albo zmienić jego działanie? Jak słowa i obrazy nawzajem na siebie wpływają i jakie z tego wynikają z tego historie?
  3. Typografia – co to jest?
    Jak ułożyć tekst w projekcie? – wyróżnienie i hierarchia (umiejscowienie tekstów na stronie, określenie rozmiarów, wybór odmian kroju pisma, decyzja o użyciu koloru).

O KOMPOZYCJI:

  1. Podstawy kompozycji płaskiej. O przestrzeni i ramach kompozycji. Kadrowanie motywu w fotografii.
  2. O porządku i chaosie w kompozycji.
    Rodzaje kompozycji i ich wpływ na zmianę charakteru przekazu wizualnego.
  3. Złudzenia optyczne. O tym, co jest i o tym czego nie ma.
    Różne efekty mylące nasz wzrok i postrzeganie obrazu. Głębia ostrości w fotografii.

O PROJEKTOWANIU:

  1. Podstawy projektowania. O przekazie i hierarchii informacji w komunikacie wizualnym.
    Po co się stosuje i jak budować hierarchię informacji?
  2. Podstawy projektowania. O kreatywnych pomysłach.
    Jak wpadać na dobre pomysły? Czym charakteryzuje się dobry pomysł?
    Metoda burzy mózgów i skojarzeń.